czwartek, 4 listopada 2010

Dzień 0 Trasa Praga - Nonnenhorn (granica szwajcarska) ; część 1 tej trasy: Praga- Zelezna Ruda Alzbetin/Bayerisch Eisenstein (granica czesko-niemiecka)

Tego dnia pokonałem trasę z Pragi do Nonnenhorn ( nad jeziorem Bodeńskim niedaleko  Lindau) graniczącym przez jezioro ze Szwajcarią . Aby podróż uczynić tańszą i do tego bardziej atrakcyjną postanowiłem wyznaczyć moją trasą przez Zelezna Ruda Alzbetin /Bayerisch Eisenstein która to po stronie czeskiej była zamknięta aż do upadku komunizmu. Szlak przez Zelezną Rudę jest najkrótszym połączeniem pomiędzy czeską Pragą a Monachium . Ta linia kolejowa została zbudowana w XIX wieku . Po 2 wojnie światowej nie używana . Obecnie używana dla lokalnych połączeń w tym bardzo atrakcyjnym turystycznie regionie Czech i Niemiec . Ze względu na stromizny (do 21 promili) i zakręty nie nadaje się dla szybkiego ruchu międzynarodowego. Linia przebiega przez najdłuższy tunel kolejowy w Czechach (1747 metrów)
Jedną z atrakcji tej linii jest graniczna podwójna stacja . Budynek stacyjny i perony są przecięte przez granicę państwową która do tego przebiega ukośnie a nie prostopadle  do linii torów. Obecnie w budynku jest nawet "małe muzeum" ilustrujące dzieje dworca granicznego.
Więcej info:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dworzec_%C5%BDelezn%C3%A1_Ruda_-_Bayerisch_Eisenstein
foto z czasów komunizmu:          http://www.grenzen.150m.com/eisensteinGB.htm

Z Pragi wyruszyłem o  5.04  międzynarodowym pociągiem pospiesznym "Karel Capek"Praha- Nürnberg Hbf     W Pilznie miałem przesiadkę na lokalny pociąg do Klatovy,  ze stacji Klatowy do granicy niemieckiej dowióżł mnie spalinowy szynobus . Linia jest jednotorowa, bardzo kręta i stroma . W pewnym momencie szynobus zaczął się "bardzo ciężko" wspinać w górę z prędkością 5-10 km/h i nagle się zatrzymał się . Nie było to zatrzymanie przed semaforem. Bałem się że nie bedzie w stanie ruszyć z miejsca . Ale po okolo 10 minutach ruszył. Nie wiem co to była za przerwa , może silnik był juz tak gorący że musiał odpocząć . Zdjęcie szynobusu i jego wnętrza poniżej :


Czeski szynobus którym przyjechałem przy peronie w Zelezna Ruda Alzbetin
wnętrze szynobusu


Jedna ze stacji na trasie do Zelezna Ruda

opis linii po czeskiej stronie (po niemiecku )
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Plze%C5%88%E2%80%93%C5%BDelezn%C3%A1_Ruda


Dzięki temu że miałem 30 minut do odjazdu niemieckiego pociągu zdołałem zrobić kilka fotek budynku stacyjnego i peronów . Skorzystałem tez z WC . I tutaj ciekawostka .  Aby skorzystać z WC musiałem kupić w kasie biletowej bilet wstępu do WC (wydrukowany na oryginalnym blankiecie biletowym CD) .Zdjęcie poniżej

bilet wstępu do WC









widok od strony DB , biała wąska linia przecinająca peron to granica państwowa

Widok od strony Db na czeską część budynku dworca, biała szeroka linia wzdłuż peronu kończy się na granicy

a to już widok na niemiecką część dworca , na słupie biała tablica ostrzegająca o granicy państwa

granica przebiega troche inaczej niż granica kostki brukowej


cieniutka biała linia na asfalcie to granica (widok os strony czeskiej)

tablica informująca o granicy państwa (widok od strony DB)
Poniżej zdjęcia budynku z drugiej strony -granica przecina ulicę (zmiana typu kostki ,tablica i słupek graniczny)




oraz wejście do muzeum


Informacje dodatkowe
Bilet:

Przebieg trasy- czarna linia:


Opis drugiej  części trasy w dniu 0 w następnym poście



















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz